To je ostuda! Kanál začali hloubit loni, začátkem roku, práce dokončili v létě, zalili betonem.
Už více než půl roku jezdíme po vyježděné silnici, kde levé kolo je na asfaltu a pravé kolo je v díře, nízko… Sleduje hladinu včerejšího kanálu.
Aby nemohli šest sedm měsíců vydláždit cestu, asi šest metrů, abychom měli i normální přístup k domům – potkali nás dva lidé Nikolajeden Melvanostatní Kuvekna příjezdu ze státní silnice Klis – Muć – Drniš do města Gizdavac, které patří k obci Muć.
Místní jsou naštvaní a ti dva nyní veřejně vyzvali odpovědné z „Hrvatske elektroprivreda“ (HEP), jejímž jménem byly práce zahájeny, ale ani po téměř roce nebyly dokončeny. Volali inženýry, volali dodavatele, volali i starostovi Filip Stupalvytrvale točí mobily, upozorňují na problém, ale bez reakce všech zmíněných.
– „Svobodná Dalmácie“ je nyní jediným řešením. Všichni zapomínají na Gizdavac, když je čas investovat, nemáme márnici, komunitní centrum se rozpadá, střecha zatéká, všude odpadky, nelegální skládky jen rostou, nemáme ani místní tabuli…
Jsme za Božíma nohama a jak bychom nemohli být, když je pro lidi těžké se k nám dostat! Podívejte se na cestu!
Vlastními příspěvky jsme zalátali výmoly na silnici, na druhé straně silnice, kudy se jede směrem do vesnic – upozorňuje náš „průvodce“, elektrotechnik Nikola Kuvek, 84letý, který po odchodu do důchodu , který je již více než dvě desetiletí, žije v Gizdavac a bojuje s větrnými mlýny.
Nikola Melvan je 65letý telekomunikační inženýr, který žije ve Splitu, ale kvůli péči o svou 90letou matku je ve vesnici každý den.
– Nemáme se na koho obrátit o pomoc, vedení obce je hluché, nemáme starostu ani místní výbor a hlavní je, že pouliční osvětlení svítí celý den. Jsme si vědomi toho, že dětská školka není potřeba, protože děti tu dlouho nejsou.
Nemají rodinu, nemají důvod se do vesnice vracet, žádné obchody, žádné hostince, nic! Alespoň nám to umožní dostat se k našim domům po normální silnici, bez přílišných hrbolů a výmolů.
Ptáme se příliš, jestli v 21. století budeme mít asfaltové silnice – duet Nikola nás „obsypává“ poznámkami a detaily, které jim ve městě v srdci Zagory se šesti vesničkami ztrpčují běžný každodenní život.
Vedou nás na začátek, ke vjezdu do Gizdavac od státní silnice, kde hned u odbočky hrozí výmol!
– A elektrické kabely! Vidí díry, jen čeká, kdo do nich spadne a zabije se. Když se v prvním a druhém měsíci loňského roku začalo kopat, nechyběly ani značky, zákaz průjezdu kamionů, upozornění na povolenou rychlost a opatrnou jízdu.
Dnes tam není ani cedule, ani ohrazená díra. Je to normální – zeptejte se Kuvka a Melvana, za kterými jdeme dále na konec vyhloubeného koryta dlouhého asi 600 metrů, kde zaměstnanci HEP, tedy jejich subdodavatelé, v kmeni silnice po pravé straně vykopali vybrání pro pokládku kabelů pro části staveniště z východních stran silnice Klis – Muć, jmenovitě Miline, Botići a Maraši.
Po vykopání zeminy a položení kabelu a jeho zasypání hlušinou a „zalití“ díry betonem o síle dva tři centimetry zůstalo vše ostatní při starém.
Beton za těch šest nebo sedm měsíců od dokončení prací sedl, ještě více se propadl, takže když jste ve vozidle, je tu „výškový“ rozdíl, dvě kola auta jsou na vyšší úrovni a další dva jsou na nižší úrovni. „Ideální“ pozice, řeklo by se, pro ničení vozidel, závěsů, závěsů…
– A začátek a konec kanálu nejsou ani oplocené, ani zasypané. Pojďme teď spálit cestu domů, ať vidíte díry v cestě. To nemá nic společného s HEP-on, to je starost magistrátu, kraje a státu.
Už nevíme, kdo za co může, kromě toho, že jsme si vše zařídili sami. A daně a další odvody platíme pravidelně – potvrzují obyvatelé Gizdavu v popisu situace, která se na jejich místě po léta nezměnila:
Bude to jen horší!
– Přivezli jsme zásobu vody, pak telefon a vyrobili jsme to z vlastních příspěvků. Nyní sami látáme výmoly na silnici. Tady jsme se cestou do Melvani sešli všichni z vesnice a vybetonovali cestu.
Tuto díru na silnici vedoucí k jejich domům zasypal sám Kuvek betonem.
Víkendářů v Gizdavacu přibývá, přičemž na oficiálním seznamu je v šesti vesnicích asi stovka registrovaných obyvatel, z toho 65–70 voličů. Žijí tam ZajíčciMelvani, KuduziKuveci, babičky, Rohlíky, Ovčáci, Tomljeci… Všichni chtějí slušnou cestu ke svým domům, ne vyježděnou cestu, která po posledním kopání a překopání není ani srovnaná, natož aby byla dána nová a rovnoměrná vrstva asfaltu.
Co říkají v HEP, kdy se vše dokončí a vrátí do původního stavu?
– Uvedený úsek bude během následujících dvou týdnů připraven k asfaltování a následně asfaltován. Jde o to, že realizace zásahu s cílem sanace napěťových a energetických poměrů v oblasti Milin, Botić a Maraš stále probíhá.
V rámci projektu se pracuje na připojovacím 20k kabelu pro novou trafostanici „Prugovo 7“. Dosud je hotovo zhruba 50 procent prací a práce budou brzy pokračovat.
Bohužel dopravní značky na začátku a konci kanálu byly již několikrát odcizeny. Krádež byla nahlášena policii a firma pověřená dočasnou úpravou provozu obdržela příkaz k neodkladné obnově dopravní signalizace – dle odpovědi firmy „HEP – provozovatel distribuční soustavy“.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
slobodnadalmacija.hr