Chorvatsko si klade za cíl označit svou polední svačinku „marenda“






  • podle chorvatského týdne
  • v
    Zprávy

Croatia Airlines nabízí dalmatský brunch na všech svých letech

„Marenda“, revitalizující polední občerstvení, je tradicí, kterou mnozí v chorvatské oblasti Dalmácie dodnes ctí.

Představitelé cestovního ruchu v zemi vytvářejí značku, která návštěvníkům představí charakteristické místní kulinářské dědictví regionu. Do konce roku uspořádají šest gastronomických akcí, přičemž první oběd proběhne dnes v Šibeniku, HRT hlášeno.

Marenda je především o vydatných, lžicových pokrmech, které zahřejí a vyživí tělo. Na dnešním menu bylo 300 porcí brudet (rybí guláš) se třemi druhy ryb a telecím s „biži“ (hráškou).

„Je to jídlo z dětství, farmářské jídlo, oběd, nebo to může být brunch. To charakterizuje náš region po náročném pracovním dni,“ řekl šéfkuchař Jakov Ujaković HRT.

„Myslím, že takových nabídek by ve městě mělo být ještě více, protože to jsme my, možná dokonce nejslavnější pro náš brunch,“ dodal šéfkuchař Grgo Bačelić. Nabídky se setkaly s velkým ohlasem návštěvníků.

„Přišel jsem se podívat, co se děje, a zkusil jsem nějaké biži a telecí maso – jsou vynikající,“ řekl šibenický herec Mate Gulin.

Podávaly se také výhradně původní odrůdy vína. Babić, debet nebo Maraština, zde kdysi ceněné téměř stejně jako lékařství.

„Před dvaceti lety se to skoro ztratilo, ale teď každý, kdo vysazuje nové vinice, sází většinou maraštinu, protože kvalita se teď více cení,“ řekl šibenický vinař Andro Rak.

Není náhodou, že akce věnovaná jídlu dělníků a dělníků se konala na historickém Šibenském zeleném trhu – v útrobách města. Zde se prodává pouze místní zboží.

Brudet

Brudet (Foto kredit: Chiqui Teo/Public domain)

„Produkce je špičková. Nemůžete tuto zeleninu srovnávat s tím, co kupujeme v obchodních centrech, kdo ví kde. Tento produkt má zvláštní chuť,“ tvrdil Rak.

Šibenická kulinářská pohlednice by klidně mohla přesahovat region.

„Domnívám se, že bychom měli společně s kolegy v jiných okresech a oblastech, kde je toto jídlo charakteristické, zapracovat na jeho posílení tak, že zde možná brunch nahradíme brunchem,“ řekl Krešimir Šakić z Turistického sdružení župy Šibenik-Knin.

Další brunch je naplánován na první červnový víkend v Rogoznici.

Minulý rok, Chorvatské aerolinie podávaly cestujícím „brunch“ na všech svých letech během měsíce dubna zvýšit povědomí a poskytnout cestujícím dalmatský zážitek.

Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *