- podle chorvatského týdne
-
v
Zprávy
Generální městský plán Záhřebu (GUP) má projít významnými změnami, které ovlivní městskou dopravní infrastrukturu.
S veřejnou konzultací otevřenou do 12. července zahrnují navrhované změny výstavbu tří nových mostů v západní části města.
Cílem těchto projektů je zlepšit konektivitu a přizpůsobit se pokračujícímu růstu města se zaměřením na vyvážení potřeb silniční, tramvajové, pěší a cyklistické dopravy.
Od 70. let 20. století zahrnuje Generální urbanistický plán Záhřebu (GUP) výstavbu tří nových mostů v západní části města, které se klenou nad oblastí mezi mosty Jadranski a Jankomir.
Navrhované změny GUP zachovávají všechny stávající dopravní koridory a plánované mosty přes řeku Sávu.
Na začátku veřejné konzultace k úpravám GUP oznámil starosta Tomislav Tomašević médiím, že se navrhuje změnit charakter „východního Jarunského mostu“ ze silničního na most pro pěší a cyklisty.
Důvodem je jeho blízkost k mostu Jadranski, který pojme silniční i tramvajový provoz, a chybějící silniční spojení na jižní straně mostu.
Most pro pěší a cyklisty, který se nachází východně od jezera Jarun, propojí sportovní zařízení Arena, Mladost a RSC Jarun a také obyvatele čtvrtí Lanište a Jarun.
Na tento most je nutná architektonicko-urbanistická soutěž s plánovaným termínem dokončení stavby koncem roku 2027 s výhradou dořešení majetkoprávních otázek.
Další dva silniční mosty, dále na západ, jsou „západní Jarunský most“ a „Most Savská Opatovina“.
Obojí je zásadní vzhledem k velikosti města a pokračujícímu rozvoji, zejména s rychlým růstem rezidence ve čtvrti Stenjevec.
S ohledem na stávající hustotu osídlení v sousedních čtvrtích Vrapče, Stenjevec a Trešnjevka Jug však vedení města upřednostňuje výstavbu „západního mostu Jarun“, na který se zaměřuje i dopravní studie zadaná městem Záhřeb.
„Západní jarunský most je určen pro silniční a tramvajovou dopravu a také pro pěší a cyklisty. Je to strategicky důležité pro vybudování tramvajové sítě k budoucí Národní dětské nemocnici v Blatě a výrazné zlepšení celkové dopravní napojení západní části města.
Na základě architektonické soutěže a stavu majetkoprávních záležitostí plánujeme do konce roku 2028 postavit a zprovoznit západní Jarunský most,“ uvedl starosta Tomašević.
U mostu Savska Opatovina se odhaduje, že vzhledem k méně příznivému majetkoprávnímu stavu, nutnosti architektonicko-urbanistické soutěže a výstavbě spojovacích komunikací může být tento silniční most postaven nejdříve v roce 2031.
Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com