- podle chorvatského týdne
-
v
Zprávy
Most Pelješac v jižním Chorvatsku, přestože byl zprovozněn před více než dvěma lety, již potřebuje opravy.
I když poškození není v tomto okamžiku ani rozsáhlé, ani nebezpečné, pokud by se neřešilo, mohlo by se zhoršit a potřebuje facelift. Na pilířích mostu jsou patrné trhliny. Chorvatské silnice však ujišťují, že není důvod k obavám.
„Je důležité zdůraznit, že se nejedná o strukturální poškození, ale o povrchové trhliny, které nemají vliv na bezpečnost nebo stabilitu konstrukce, ani na bezpečný tok dopravy,“ vysvětlil stavební inženýr Davor Perić z chorvatských silnic v rozhovoru pro Deník televize Nova.
Povrchové trhliny jsou způsobeny smršťováním betonu a jsou běžné v nových konstrukcích, ale musí být opraveny, zejména v drsných prostředích, jako jsou ty v blízkosti moře.
„Sůl a vítr mohou do těchto trhlin tlačit mořskou vodu a sůl se tak může dostat k ocelové výztuži, která pak může korodovat, čímž se zkracuje životnost mostu,“ vysvětlil znalec stavebního inženýrství Žarko Željko.
Navzdory všemu obyvatelé blízkého okolí, kteří o mostě dlouho snili a jejichž život se díky němu zlepšil, o jeho bezpečnosti nepochybují.
„Nevěnoval jsem tomu moc pozornost. Myslím, že je to v pořádku – je to nově postavené a neměly by tam být žádné problémy,“ řekl místní obyvatel Pavo.
„Jsem si na sto procent jistý. Tady na mostě Pelješac byl použit nejlepší beton, jaký se kdy v Chorvatsku používal,“ dodal sebevědomě další z místních Tomislav.
Pokud budou nutné opravy, může se provoz zpomalit, ale místní jsou přesvědčeni, že trasa přes Neum nebude potřeba. Věří, že během prací zůstane průjezdný alespoň jeden jízdní pruh mostu.
Naštěstí je most Pelješac ještě v záruce.
„Na všechny práce se vztahuje desetiletá záruka od dodavatele, společnosti China Road and Bridge Corporation, a samozřejmě je povinen se do tohoto procesu zapojit, protože během fáze používání monitorujeme závady,“ inženýr chorvatských silnic Davor. řekl Perić Deník televize Nova.
Sledování stavu mostu však aktuálně naráží na zpoždění. Chorvatské silnice spolupracují se stavební fakultou, ale proces zadávání veřejných zakázek na pravidelné kontroly dvakrát neuspěl kvůli odvolání.
Bohužel moře a sůl jsou neúprosné a čas se krátí.
Most byl postaven, aby spojil pevninu s poloostrovem Pelješac a obešel malou část pobřeží, kde má Bosna a Hercegovina přístup k Jaderskému moři.
Založila nepřetržité silniční spojení mezi nejjižnějším regionem Chorvatska, včetně Dubrovníku, a zbytkem země.
Most a jeho příjezdové komunikace byly zprovozněny 26. července 2022.
Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com