- podle chorvatského týdne
-
v
Zprávy
Jak turistická sezóna vrcholí, Chorvatsko zažívá výhody i výzvy. Při velkém počtu návštěvníků vyvstávají otázky o udržitelnosti a kvalitě cestovního ruchu v zemi.
Mnoho turistů také hlasitě hovořilo o vysokých cenách na chorvatském pobřeží a vyjadřovalo obavy, že je zvýšené náklady odrazují od návratu.
S dalšími středomořskými destinacemi, které nabízejí podobné zážitky za nižší ceny, roste riziko, že si návštěvníci v budoucnu vyberou dostupnější alternativy. Tento sentiment podtrhuje potřebu vyvážené cenové strategie, aby Chorvatsko zůstalo atraktivní a konkurenceschopnou destinací.
Byla sezona zatím úspěšná?
ředitel Chorvatského turistického sdružení, Kristjan Staničićzdůraznili, že při posuzování, zda byla sezóna úspěšná, berou v úvahu několik parametrů.
„Zvažujeme fyzické ukazatele, jako jsou příjezdy a přenocování, a také finanční dopady, které patří k těm nejdůležitějším. Stále více však klademe důraz na kvalitu a udržitelnost našich destinací, soužití mezi místními obyvateli a turisty a zachování našeho životního prostředí a prostoru,“ řekl Staničić. Hlavní novinky HRT.
Rodinné ubytování: Tento trend kapacit je neudržitelný
Každým rokem přibude v Chorvatsku asi 25 000 lůžek v soukromém ubytování. Z každé komory a garáže se stane doslova byt. Potřebujeme větší kapacitu a turisty, než máme aktuálně?
Staničić zdůraznil, že Chorvatsko má letos o 22 000 lůžek v komerčním ubytování více než loni.
„Loni to bylo také kolem třiceti tisíc. Každým rokem tedy rosteme a je jisté, že z dlouhodobého hlediska je tento trend kapacit neudržitelný.
Proto byl přijat zákon o cestovním ruchu a vláda, konkrétně ministerstvo cestovního ruchu, v brzké době zavede předpisy, které zajistí, aby se místní a regionální samosprávy ve spolupráci se sektorem cestovního ruchu a systémem turistických sdružení zaměřovaly a budovaly tzv. kvalitu a udržitelnost turistických destinací do budoucna,“ uvedl.
„Každé zvýšení ceny musí být doprovázeno kvalitními službami“
Turisté říkají, že Chorvatsko zdražilo. Obsadit tříhvězdičkové byty je velmi obtížné, protože jejich ceny jsou vysoké a náklady na jídlo jsou také vysoké.
Turisté ubytovaní v rodinných ubytovnách často nakupují v zahraničních řetězcích supermarketů. Jaké výhody z toho má chorvatský cestovní ruch?
„Tento přínos se jistě odráží v mnoha segmentech společenského života. Řekl bych, že z hlediska cen je Chorvatsko stále konkurenceschopnou turistickou destinací ve Středomoří.
Jsme na stejné úrovni s našimi konkurenty, jako jsou mimo jiné Italové, Španělé a Řekové. V cenové politice však musíme být obezřetní a moudří a vždy prosazujeme, aby každé zvýšení ceny bylo doprovázeno kvalitními službami, aby host dostal hodnotu za peníze,“ uzavřel ředitel Chorvatského turistického sdružení.
Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com