Starosta Záhřebu Tomislav Tomašević tento týden představil plány na investice do pěti nových silničních tras, které označují první velké silniční a tramvajové projekty ve městě za 20 let.
V Záhřebu došlo k výraznému nárůstu používání automobilů, s o 34 % více vozidel než před 10 lety. Aby město zvrátilo tento trend, vyžaduje masivní investice do veřejné dopravy, které léta chyběly, uvedlo město Záhřeb.
V důsledku toho Záhřeb zahájil investice do veřejné dopravy v hodnotě více než 200 milionů EUR, které se soustředily na tramvaje, autobusy, tramvajové tratě, měnírny a nezbytnou infrastrukturu pro vybudování moderní a spolehlivé dopravní sítě.
Je však také zřejmé, že mnoho obyvatel stále hodně spoléhá na auta pro práci i osobní potřeby.
Aby to město vyřešilo, kromě zlepšení veřejné dopravy, investuje značné prostředky do silniční infrastruktury: ulice Kolakova a Branimirova na východě, ulice Sarajevska na jihu, most Jarun a podjezd Medpotoki na západě a ulice Šarengradska jako nový vstupní bod do centrum města.
Tyto projekty se plánují od začátku volebního období primátora, první etapa výstavby Branimirovy ulice začala loni.
Když mluvil o západním Záhřebu, starosta Tomašević zdůraznil, že Jarunský most je plánován jako přechod přes řeku Sávu, spojující prodlouženou Vrapčanskou ulici s třídou Záhřebačka a třídou Jadranska:
„Tento projekt zlepší spojení mezi západním Záhřebem a Novým Záhřebem a zároveň poskytne další výjezd na silniční okruh. Kromě toho bude postaven nový tramvajový koridor, který překročí most z Horvaćanské silnice a napojí se na budoucí Národní dětskou nemocnici v Novém Záhřebu.“
Západní Jarunský most bude mít délku 625 metrů, dva samostatné pruhy, centrální tramvajovou trať a stezky pro pěší a cyklisty na obou stranách. Podél mostu budou vybudovány nové silnice spojující Jadranskou třídu a Horvaćanskou silnici, s již podepsanými smlouvami na jejich detailní návrh.
V severozápadní části města bude vybudován podchod na křižovatce ulic Medpotoki a Bologna Avenue. Prodloužená ulice Medpotoki bude dlouhá asi 400 metrů, bude mít dva jízdní pruhy, centrální přepážku a po obou stranách stezky pro pěší a cyklisty.
Součástí tohoto projektu bude také rekonstrukce části ulice Mahátma Gándhího, která získá nová parkovací místa, a také části ulice Sigetje a Samobor Road, která bude rozšířena na tři pruhy v oblasti podjezdu o další cyklopruhy.
Záhřeb již prodlužuje Branimirovu ulici, přičemž první ze tří etap je dokončena. V roce 2025 začnou práce na prodloužení ulice Rudolfa Koláka, aby vznikl severní obchvat na východě města.
Příští týden začne stavba na Sarajevské silnici na jihu, která má 1,8 km vozovky a 2,25 km tramvajové trati spojující Dubrovník Avenue se seřaďovacím nádražím, čímž se zlepší dopravní tok na jižním vjezdu do města.
Minulý týden byl také oznámen velký projekt nové silnice v centru města – výstavba ulice Šarengradska, dlouho očekávaný projekt zaměřený na zmírnění kongescí na Savské silnici a vytvoření nového vstupu do města z mostu Jadranski.
„Zahájili jsme sérii tolik potřebných investic do silniční infrastruktury, které si Záhřeb dlouho zasloužil. Tyto projekty, které mají být dokončeny do roku 2028, umožní plynulejší tok dopravy a rychlejší a bezpečnější cestování napříč Záhřebem,“ uzavřel starosta Tomašević.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com