Dubrovník jako první město v Chorvatsku zavedlo zvláštní zónu kontroly dopravy






  • podle chorvatského týdne
  • v
    Zprávy
Parkování v Dubrovníku

Dubrovník

Dubrovník se 1. září stane prvním městem v Chorvatsku, které zavede speciální zónu kontroly dopravy.

The rozhodnutí bylo učiněno na základě pokynů UNESCO a plánu řízení s cílem zvláštní kontrolní zóny snížit dopravní zácpy kolem historického centra Dubrovníku a vnést do oblasti pořádek.

Na klíčových komunikacích ve městě bude aktivován systém s varovnými obrazovkami a semaforyzkušební fáze začíná 1. září, s plnou implementací 1. března.

Přímo k městským hradbám budou moci vjet pouze ti s povolením.

„V současné době máme 9 000 vozů taxislužby, ale cílem je snížit tento počet na 700 do 1. března,“ řekl Mato Franković, starosta Dubrovníku.

Toto rozhodnutí nebylo dobře přijato taxikáři, kteří argumentují, že nejsou výhradně odpovědní za každodenní dopravní zácpy.

„Rozhodnutí by mohlo pomoci snížit dopravní zácpy. Jak můžete vidět na silnicích, každé druhé vozidlo je taxi, ale nejsou to jen taxíky, které způsobují zácpy ve městě,“ řekl provozovatel taxi Božo Miletić. Dnevnik.hr.

„Nejezdí 9 000 taxíků, ani ne 3 000, ale dobře, řekněme, že jsou. Přijďte v sobotu nebo neděli, kdy je naše podnikání na vrcholu – není žádný provoz! Skutečnou zácpu způsobují auta z půjčoven s daruvarskými poznávacími značkami – kterým hovorově říkáme „Daruvarci“. Jezdí po městě, vidí ceduli ‚pouze pro rezidenty‘, nemohou najít parkování, ale vytáhnou telefon, udělají si selfie, vyfotí věž Minčeta a tak dále,“ vysvětlil řidič Uberu Nikša Vezilić.

Dubrovnický provoz

Dubrovník

Určit, kterých 700 taxikářů bude po historickém centru bez omezení, bude trvat pár měsíců.

Do konce roku bude vypsáno výběrové řízení a kdo splní požadavky, dostane tzv. hnědou placku, která se bude vázat na jediné vozidlo, konkrétní registrační značku a bude nepřenosná.

Taxikáři se sice myšlence snížení počtu vozidel nebrání, ale výběrové řízení na získání povolení považují za problematické.

„Žlutí, modří – jsou to asociace, takže budou moci zůstat. Ale pro nás ostatní, kteří fungujeme nezávisle, zbude jen 100 povolení a teď se každý z nás obává – budu jedním z těch 100? diskriminační? Pravděpodobně,“ říká Vezilić.

Dubrovnický provoz

Staré město Dubrovník

Taxikáři se domnívají, že dopravní problémy v Dubrovníku jsou složité a vyzývají příslušného ministra k dialogu. „Veřejně vyzývám ministra Butkoviće, aby si s námi znovu sedl a vytvořil pracovní skupinu, která bude v případě potřeby rok pracovat jen na vylepšení zákona a nápravě všeho, co je v něm špatně,“ řekl Miletić.

Prozatím se neočekává, že nový systém jízdy po městě ovlivní obyvatele; budou nadále jezdit po historickém centru jako obvykle. Nějaké změny nastanou, ale ne za pár měsíců a starosta ujišťuje, že všichni budou včas informováni.

Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *