Jaká je budoucnost železnice v Záhřebu?






  • podle chorvatského týdne
  • v

    Zprávy

Záhřebské vlaky

Záhřeb

Existuje potenciál k oživení záhřebského železničního systému a přijetí moderních řešení podobných těm v jiných evropských městech? V programu byly projednány záměry vedení města ve spolupráci se státem Městské záležitosti.

Ačkoli každý třetí Chorvat žije v Záhřebu, hlavní město země podle Nikši Božiće, ředitele Městského institutu pro územní plánování, bojuje s úpadkem svého železničního systému. HRT hlášeno.

„Po sto letech bylo zrušeno přímé vlakové spojení s Vídní. To, co jsme měli od doby, kdy železnice poprvé dorazila do Záhřebu, už nemáme.“

To je výsledek desetiletí zanedbávání železniční infrastruktury, zdůraznil Darko Barišić, člen představenstva HŽ Infrastructure. Chorvatské dráhy však v současnosti pracují na 44 projektech po celé zemi.

„Cílem je, aby se obyvatelé z míst jako Novska, Zaprešić, Karlovac a dalších měst tvořících okruh kolem Záhřebu mohli během hodiny dostat do centra města vlakem a nechat auta na okraji města.

Jednou z hlavních iniciativ je dokončení projektu do roku 2027, který umožní vlakům cestovat ze Záhřebu do Splitu za pouhé čtyři a půl hodiny.“

V Záhřebu je prioritou renovace budovy hlavního nádraží, snížení kolejí, aby je oddělily od silniční dopravy, a přestavba lokality Gredelj, vysvětlil Božić.

„Evropa se stále více propojuje a železniční stanice se vyvíjejí v klíčové městské uzly navržené prostřednictvím mezinárodních soutěží. Tyto stanice již nejsou jen tranzitními body, ale místy obchodu a sociální interakce.

V první řadě musíme zvážit dlouhodobou polohu železničních tratí v centru města a jejich nadmořskou výšku, abychom mohli začít vyvíjet projekty na propojení Donji Gradu a Trnje – něco, o čem se diskutuje od konce 19. století.“

Záhřeb

Hlavní nádraží v Záhřebu

Zatímco plány na novou stanici jsou stále v koncepční fázi, současné projekty postupují, zdůraznil Barišić.

„Zahájili jsme práce na stanici Sesvetska Sela a Borongaj bude dokončen během příštích dvou let. Kromě obchvatu uzlu Záhřeb bude naším dalším projektem modernizace jednokolejné železnice mezi Hrvatskim Leskovacem a hlavním nádražím.“

Byla také zadána studie, která má prozkoumat propojení centra města s letištěm.

Evropská unie si je vědoma důležitosti takových projektů, takže s financováním pravděpodobně nebude problém – ačkoli dodržení termínů u těchto rozsáhlých projektů zůstává problémem.


Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *