Lađa maraton: Ikonický tradiční chorvatský závod, který byl oceněn zvláštním razítkem






maraton lada razítko

(chorvatská pošta)

ZÁHŘEB, 4. července 2024 – Chorvatská pošta vydá 8. července novou pamětní známku s tématikou sportu ve středomořských zemích.

Na chorvatské známce jsou lodníci z Neretvy během tradičního maratonu.

Tuto speciální známku navrhl záhřebský designér Dean Roksandić podle fotografie Zvonka Kežiće z Metkoviće.

Známka vytištěná v arších po 16 nákladech v nákladu 25 000 výtisků má hodnotu 1,80 €. Chorvatská pošta také vydala obálku prvního dne (FDC).

maraton lada razítko

(chorvatská pošta)

Každý rok vydávají členové Středomořské poštovní unie, která zahrnuje Chorvatskou poštu, pamětní známky PUMed na témata charakteristická pro oblast Středomoří.

Lodní maraton je amatérská sportovní událost s tradičními neretvanskými loděmi. První závod se konal 13. září 1998.

S přibližně 35 týmy po 18 členech je Marathon lađa jednou z největších soutěží v Chorvatsku, které se ročně účastní více než 600 účastníků. Nové příležitostné razítko najdete na poštách nebo na https://epostshop.hr/.

maraton lada razítko

(chorvatská pošta)

Doprovodný leták ke speciálnímu poštovnímu bloku napsalo Sdružení lodníků Neretva.

Marathon lađa je amatérská sportovní událost zahrnující tradiční neretvanské lodě. Úvodní maraton se konal 13. září 1998 v rámci oslav sedmého výročí operace chorvatské armády Zelená tabule – Malý rybník.

V té době nikdo nepředpokládal, že se první Lađa Maraton stane jednou z nejvýznamnějších kulturních, sportovních a turistických akcí v Chorvatsku. Tento úvodní maraton položil základ pro tradiční akci konanou každoročně na řece Neretvě.

Prvního maratonu se zúčastnilo 18 týmů z regionu Neretva. Motivováno velkým nadšením, týmy restaurovaly lodě, získávaly nebo vyráběly vesla, kormidla a bubny.

I přes fyzickou náročnost hrdě veslovali od startu pod mostem v Metkovići až do cíle v Ploče, spojujícím tři města podél údolí Neretvy.

maraton lada razítko

(chorvatská pošta)

V dalších letech bylo rozhodnuto, že maraton se bude konat vždy druhou srpnovou sobotu, což je tradice, která trvá dodnes.

S přibližně 35 týmy po 18 členech soutěží ročně přes 600 účastníků. Akce je jednou z největších a nejsledovanějších v Chorvatsku a na trase přitahuje desítky tisíc diváků na pevnině i na lodích. Přímý přenos na HRT dále zvýšil svou popularitu, propaguje kulturní dědictví a sportovní tradici regionu.

Loď Marathon byla vytvořena, aby zachovala důležitý aspekt historie Neretvy. Jako taková je nejen sportovní či turistickou událostí, ale také významnou kulturní událostí. Historická postava „vévoda Domagoj“ se od počátku účastní zahajovacího, závodu a závěrečného ceremoniálu.

Hlavní cenou pro vítěze je přechodný štít vévody Domagoje o váze 37 kilogramů spolu s menším štítem k trvalému držení a peněžní odměnou. Týmy na druhém a třetím místě obdrží medaile, malé štíty za trvalé držení a peněžní ceny.

Výjimečně si tým, který vyhraje tři po sobě jdoucí maratony, ponechá velký štít trvale.

Startovní pozice určují časovky konané ve středu před maratonem v Opuzenu na Malé Neretvě. Všechny týmy veslují na stejné lodi se stejnými vesly a kormidlem. První jdou nováčci, za nimi týmy z předchozího maratonu v opačném pořadí než v loňském pořadí.

co dělat v Neretvě

Loď (Foto kredit: MaGa/CC BY-SA 3.0)

Nejrychlejší tým si jako první vybere svou výchozí pozici a tak dále. Nejdramatičtějším momentem je start v Metkovići, kde týmy za bubnování uhánějí do cíle v Ploče.

Trasa je dlouhá 22,5 km, začíná pod Metković Harbour Bridge a pokračuje po proudu přes různá města do Ploče.

Kvůli pokusům zrychlit lodě úpravami se Sdružení neretvských vodáků rozhodlo postavit standardizované lodě splňující pravidla pro maraton na základě historických návrhů.

Lodě musí mít dřevěný trup specifické tloušťky, tradiční dřevěná vesla a kormidlo o délce minimálně 3,8 metru. Každá loď má 3,5metrový stěžeň zobrazující vlajky týmu, sponzora a startovního čísla. Těchto 33 lodí, které vlastní Asociace lodníků Neretva, je určeno výhradně pro maraton a nelze je měnit.

Posádku lodi tvoří deset veslařů, bubeník a kormidelník. V Opuzenu se může vystřídat až šest nových veslařů, což umožňuje velikost týmu 12 až 18 členů. Pokud nedojde k žádnému střídání, musí loď proplout určeným koridorem.

24. lada maraton konaný v Neretvě

(Fotokredit: MaGa/CC BY-SA 3.0)

Veslaři sedí podél okrajů lodi a zajišťují, aby žádná noha nepřekročila okraj lodi. K substitucím dochází na určeném místě na nábřeží Opuzen.

Bubeník, umístěný na přídi nebo uprostřed, může podle potřeby nahradit jakéhokoli veslaře. Mužům musí být minimálně 15 let. Závod byl původně omezen na ty, kdo se narodili v údolí Neretvy a jejich potomky, od roku 2005 je otevřen pro všechny.

Neretvský člun a oddíl se staly nehmotným kulturním majetkem Chorvatska. Lađa Marathon, nyní významná událost přitahující pozornost i mimo Chorvatsko, představuje spojení tradice, sportu a cestovního ruchu, které uchvátí všechny, kteří jej zažijí.





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *