Nejnovější pivní trendy v Chorvatsku: Méně pití, více ležáku






Dívka pije pivo

Jak se blíží letní sezóna, zvláště v roce, kdy se koná velký fotbalový turnaj, je nejvyšší čas změřit pravdivé a upřímné názory pivařů na to, kolik a jaké druhy piva konzumují.

Zajímavé je, že jako Lider.hr Celková spotřeba piva vykázala výrazný pokles. V průzkumu z roku 2021 konzumovalo pivo 79 % respondentů, ale toto číslo letos kleslo na 71 %.

Tento výzkum byl proveden v dubnu 2024 časopisem Ja TRGOVAC a agenturou Hendal na celostátně reprezentativním vzorku chorvatských občanů starších 16 let.

Snížil se také počet denních pijáků piva, a to z 10 % na 6 %. Podíl těch, kteří pijí pivo několikrát týdně, zůstal v obou sledovaných letech stabilní na 26 %, zatímco kolem 20 % konzumuje pivo jednou týdně.

Čtvrtina respondentů, 25 %, pije pivo několikrát za měsíc, což je 2% nárůst oproti roku 2021. Navíc o 3 % vzrostl počet těch, kteří pijí pivo jednou měsíčně, nyní tvoří 12 % respondentů. Asi 10 % pijáků piva konzumuje pivo několikrát do roka, konzistentně v obou letech.

Nejčastějším nastavením zůstává konzumace piva doma, ať už ve vlastním domě nebo u přátel či příbuzných, přičemž tuto preferenci uvedlo 65 % konzumentů piva, což je 2% nárůst oproti předchozímu průzkumu.

Chorvaté 9. na světě v konzumaci piva

Stejně tak pití piva mimo domov (v kavárnách, hospodách, restauracích atd.) vzrostlo na 22 %. Mezitím se počet lidí, kteří pijí pivo doma i venku, snížil o 5 %, nyní na 13 %.

Ležák zůstává nejoblíbenějším pivem

Jedním z obzvláště zajímavých aspektů průzkumu je srovnání spotřeby piva od velkých výrobců, známého jako průmyslové pivo, a piva řemeslného.

Letošní průzkum ukazuje nárůst preference průmyslového piva, kterému dává přednost 76 % pivařů, což je o 4 % více než před třemi lety. Na druhou stranu je řemeslné pivo první volbou pouze pro 9 % spotřebitelů, což je o 2 % méně než v předchozím průzkumu. Ti, kteří pijí průmyslové i řemeslné pivo shodně, tvoří 15 % respondentů, o 2 % méně než v roce 2021.

Ležák nebo plzeň zvýšily své prvenství jako nejoblíbenější druh piva, kterému dává přednost 73 % pijáků, o 5 % více než v předchozím průzkumu. Na vzdáleném druhém místě je pivo s ovocnou příchutí (radler), kterému dává přednost 12 % spotřebitelů, konzistentně v obou letech.

International Craft Beer Fest v Záhřebu 1. července

K žádným změnám nedošlo ani v konzumaci piva, které nadále preferuje 6 % pijáků. Obliba tmavého piva za poslední tři roky klesla z 9 % na 4 %, zatímco pšeničné pivo zůstává na 4 %. Pouze 1 % pivařů preferuje nealkoholické pivo.

Pouze jeden pivovar zaznamenal pokles tržeb

Pokud jde o výkonnost největších chorvatských pivovarů v roce 2023, veřejně dostupná data naznačují silné výsledky. Pivovar Zagrebačka vykázal nárůst tržeb ze 169 milionů eur na téměř 200 milionů eur, přičemž zisky vzrostly z 26,5 milionů eur na 34,8 milionů eur. Pivovar Karlovačka, také známý jako Heineken Chorvatsko, zaznamenal nárůst tržeb ze 124,5 milionu EUR v roce 2022 na 141 milionů EUR v roce 2023, ačkoli jeho zisk mírně poklesl z 10,4 milionu EUR na 8,3 milionu EUR.

Řemeslné pivovary z USA a Evropy na festivalu v Záhřebu

Dobře si vedly i nejznámější chorvatské řemeslné pivovary. Pivovar Zmajska dosáhl v roce 2023 tržeb 1,6 milionu EUR a zisku 145 000 EUR oproti roku 2022. Nova Runda také zvýšila své tržby na 1,1 milionu EUR z 1 milionu EUR v předchozím roce, přičemž zisky se téměř zdvojnásobily z 57 000 EUR v roce 2022 na téměř EUR 100 000 v roce 2023.

Pokles tržeb i zisku však loni vykázal pouze jeden řemeslný pivovar, The Garden Brewery. Její tržby klesly z 2,3 milionu EUR v roce 2022 na pouhých 800 000 EUR v roce 2023, přičemž zisky klesly z 1,8 milionu EUR na 622 000 EUR za stejné období, Lider.hr hlášeno.





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *