Končar – Electric Vehicles a HŽ Osobní doprava podepsaly v úterý smlouvu na nákup šesti elektrodieselových motorových vlaků, které nahradí naklápěcí vlaky, které jezdí mezi Splitem a Záhřebem od roku 2004.
Tyto hybridní vlaky budou čerpat energii z trolejového vedení na elektrifikovaných tratích a jako zdroj energie na neelektrifikovaných tratích budou využívat dva dieselové motory.
Hodnota zakázky je 57,3 milionu eur a je financována prostřednictvím úvěru od Evropské investiční banky (EIB), uvedla HŽ Passenger Transport v prohlášení.
Nové vlaky posílí konektivitu mezi Splitem a Záhřebem, zajistí více denních odjezdů, a tím zlepší místní i regionální konektivitu a mobilitu občanů.
V únoru byla uzavřena úvěrová smlouva s EIB na projekt „Revitalizace chorvatského železničního systému“.
Bude financovat pořízení vlaků, výstavbu Záhřebského technického a logistického centra a renovaci a výstavbu místních a regionálních tratí, stanic a zastávek.
Železniční trať spojující Záhřeb a Split je dlouhá 429 kilometrů, elektrifikovaná ze Záhřebu do Oštarije a neelektrifikovaná z Oštarije do Splitu.
Vlaky budou provozovány jak na elektrický, tak na naftový pohon, s vysoce výkonnými trakčními motory, které splňují požadavky horské trasy. Dosáhnou maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu a umožní funkční spojení více vlaků pro zajištění větší kapacity.
Smlouvu podepsali Željko Ukić, předseda představenstva HŽ osobní dopravy, a Josip Ninić, předseda představenstva KONČAR – Electric Vehicles.
„Nové vlaky nahradí naklápěcí vlaky, které jezdí mezi Splitem a Záhřebem od roku 2004. První vlak vyjede na trať za dva roky, poté bude každý měsíc zaveden jeden vlak. Do konce roku 2026 budeme mít mezi těmito dvěma městy kompletně obnovený vozový park,“ uvedl Željko Ukić z HŽ Osobní doprava.
„Dodávkou nových vozidel pokračuje Končar v trendu vývoje produktů a řešení, které snižují škodlivé klimatické dopady, nabízejí dlouhodobou udržitelnost produktů a zaměřují se na digitalizaci orientovanou na budoucnost,“ řekl Gordan Kolak, vedoucí Končar – Elektrotechnický průmysl. .
Ministr dopravy Oleg Butković zdůraznil, že vedle pořízení nových vlaků se investují značné prostředky do modernizace železniční infrastruktury.
„Dnes máme v provozu 61 nových vlaků a jen za posledních pár let bylo zakoupeno a zprovozněno 33 nových vlaků. Do konce příštího roku budeme mít celkem 70 nových vlaků, což je více než polovina celého vozového parku. Navíc s velkou změnou dopravní mapy, zejména pro region Dalmácie, který byl poprvé zařazen do sítě evropských dopravních koridorů, máme nyní možnost spolufinancovat modernizaci Lické železnice z fondů EU, řekl Butković.
Technická charakteristika nových vlaků Elektrodieselové motorové vlaky budou nízkopodlažní se třemi dveřmi na každé straně.
Budou vybaveny rampami pro bezbariérový přístup, prostorem pro kola a toaletami, z nichž jedna bude přístupná pro vozíčkáře. Celý prostor pro cestující bude pod video dohledem. V prostoru pro cestující budou instalovány monitory pro zobrazování video obsahu.
Díky vizuálnímu a zvukovému hlášení stanic a zastávek budou mít cestující k dispozici také bezplatný internet (WiFi). Vlaky budou vybaveny moderními informačními systémy pro cestující, elektrickými zásuvkami a samoobslužnými automaty na jídlo a pití.
Kapacita vlaku bude 150 míst (12 v první třídě, 138 ve druhé třídě) s maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com