Ovlivní rostoucí ceny v Chorvatsku návštěvnost?






  • podle chorvatského týdne
  • v

    Zprávy

Chorvatsko

Chorvatsko

Chorvatsko se stalo jednou z nejdražších turistických destinací v Evropě. Za pouhé dva roky po pandemii vzrostly ceny pohostinských služeb a ubytování přibližně o 40 %.

Ceny by mohly dobře určit, jak atraktivní bude Chorvatsko pro návštěvníky v příští turistické sezóně.

Odborníci varují, že klíčovými, možná rozhodujícími faktory pro přilákání turistů bude rovnováha mezi cenou a kvalitou.

Vyšší ceny základního zboží a surovin spolu s výraznými maloobchodními maržemi přispěly podle majitelů restaurací ke zvýšení cen pohostinství.

Tvrdí, že jejich náklady denně rostou.

„Museli jsme zdražit jako všichni ostatní. Odvětví pohostinství není příčinou nárůstu; hlavním důvodem jsou rostoucí náklady v maloobchodě, které ovlivňují naše vstupy. Hosté si stěžují a my nejsme rádi, že si účtujeme další,“ Darko Grdenřekl majitel restaurace HRT.

Někteří však zvyšují ceny neoprávněně.

„Ve většině případů si myslím, že zvýšení cen je oprávněné, ale v některých případech není. Rozpor mezi pevninou a pobřežím stojí za diskusi. Něco, co zde stojí 1,60 eura, jako káva s mlékem, by za podobných podmínek mohlo na pobřeží stát 2,50 eura,“ poznamenal. Gordana Halaušmajitel pohostinského zařízení.

Další zvýšení cen by mohlo negativně ovlivnit poptávku turistů, zejména pokud kvalita nedrží krok s rostoucími náklady, varují úřady.

„Chorvatsko je v posledních letech třetí nejrychleji rostoucí ekonomikou v Evropě. Bohužel tomu tak není na našich zdrojových trzích, což znamená, že prodej v sezóně příštího roku bude obzvláště náročný. Budeme muset věnovat velkou pozornost každému aspektu naší nabídky cestovního ruchu, přičemž prvořadý je poměr ceny a kvality a konkurenceschopnost,“ řekl. Tonči Glavinaministr turismu a sportu.

Split ovocné a zeleninové trhy Chorvatsko

„Když mluvíme o kvalitě našich služeb a ceně, kterou turisté platí, poselství je jasné: služba musí nabízet hodnotu za peníze,“ zdůraznil. Kristjan Staničićprezident Chorvatského národního turistického sdružení.

Profesionálové v pohostinství žádají národní i místní úřady o daňové úlevy.

„DPH by měla být stanovena na 13 % pro všechny pohostinské služby a věříme, že nastal čas zrušit spotřební daň, protože jsme jediní, kdo ji v tomto regionu platí,“ zdůraznil. Hrvoje Marganprezident Cechu restauratérů a pracovníků cestovního ruchu Chorvatské živnostenské komory.

„Chorvatsko zažívá silný ekonomický růst; je čas uvolnit část břemene chorvatským restauratérům a profesionálům v cestovním ruchu,“ dodal Dalibor Kratovilprezident Chorvatské živnostenské a řemeslné komory.

Dalším důvodem růstu cen je zvýšená cena práce. Nedostatek pracovníků, zejména těch kvalifikovaných, zůstává pro odvětví pohostinství velkou výzvou.

Objevují se tedy výzvy k vyšším kvótám pro zápis do odborných škol a flexibilnějším možnostem zaměstnání ve špičkách.


Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *