Plány na tři nové mosty v Záhřebu






  • podle chorvatského týdne
  • v
    Zprávy
Hendrixův most v Záhřebu

(Foto: Branko Radovanović/CC BY-SA 4.0)

Generální městský plán Záhřebu (GUP) má projít významnými změnami, které ovlivní městskou dopravní infrastrukturu.

S veřejnou konzultací otevřenou do 12. července zahrnují navrhované změny výstavbu tří nových mostů v západní části města.

Cílem těchto projektů je zlepšit konektivitu a přizpůsobit se pokračujícímu růstu města se zaměřením na vyvážení potřeb silniční, tramvajové, pěší a cyklistické dopravy.

Od 70. let 20. století zahrnuje Generální urbanistický plán Záhřebu (GUP) výstavbu tří nových mostů v západní části města, které se klenou nad oblastí mezi mosty Jadranski a Jankomir.

Navrhované změny GUP zachovávají všechny stávající dopravní koridory a plánované mosty přes řeku Sávu.

Na začátku veřejné konzultace k úpravám GUP oznámil starosta Tomislav Tomašević médiím, že se navrhuje změnit charakter „východního Jarunského mostu“ ze silničního na most pro pěší a cyklisty.

Důvodem je jeho blízkost k mostu Jadranski, který pojme silniční i tramvajový provoz, a chybějící silniční spojení na jižní straně mostu.

Most pro pěší a cyklisty, který se nachází východně od jezera Jarun, propojí sportovní zařízení Arena, Mladost a RSC Jarun a také obyvatele čtvrtí Lanište a Jarun.

Na tento most je nutná architektonicko-urbanistická soutěž s plánovaným termínem dokončení stavby koncem roku 2027 s výhradou dořešení majetkoprávních otázek.

Další dva silniční mosty, dále na západ, jsou „západní Jarunský most“ a „Most Savská Opatovina“.

Urban Plan Záhřeb ukazuje nové mosty

(Foto: Město Záhřeb)

Obojí je zásadní vzhledem k velikosti města a pokračujícímu rozvoji, zejména s rychlým růstem rezidence ve čtvrti Stenjevec.

S ohledem na stávající hustotu osídlení v sousedních čtvrtích Vrapče, Stenjevec a Trešnjevka Jug však vedení města upřednostňuje výstavbu „západního mostu Jarun“, na který se zaměřuje i dopravní studie zadaná městem Záhřeb.

„Západní jarunský most je určen pro silniční a tramvajovou dopravu a také pro pěší a cyklisty. Je to strategicky důležité pro vybudování tramvajové sítě k budoucí Národní dětské nemocnici v Blatě a výrazné zlepšení celkové dopravní napojení západní části města.

Jaderský most v Záhřebu

(Foto: Saradnik13/CC BY-SA 4.0)

Na základě architektonické soutěže a stavu majetkoprávních záležitostí plánujeme do konce roku 2028 postavit a zprovoznit západní Jarunský most,“ uvedl starosta Tomašević.

U mostu Savska Opatovina se odhaduje, že vzhledem k méně příznivému majetkoprávnímu stavu, nutnosti architektonicko-urbanistické soutěže a výstavbě spojovacích komunikací může být tento silniční most postaven nejdříve v roce 2031.

Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *