Mobilní řidičské průkazy, sebehodnocení schopnosti jednotlivce řídit, tolerance ke starším řidičům a snížení věkové hranice pro řízení kamionů a autobusů mladistvým jsou součástí navrhovaných změn pravidel Evropské unie o řidičských průkazech, které by měly posílit bezpečnost silničního provozu. Po prvním čtení v Evropském parlamentu budou odborníci na nových předpisech ještě pracovat a návrh již čelí spoustě reakcí:
Majitel a odborný manažer autoškoly Rally Dubrovník Darija Vrankić nejproblematičtější je navrhovaná „lékařská prohlídka“, tedy sebehodnocení, při kterém by každý sám posoudil, zda může mít řidičský průkaz:
– Možná to může fungovat v Německu, kde jsou lidé dostatečně disciplinovaní na to, aby věděli, že když mají nějakou nemoc, nebudou žádat o řidičák, ale kde je v nás ta informovanost? Neexistuje způsob, jak to lidem vysvětlit. Kdo by řekl, že není způsobilý řídit, že je nejnemocnější, mlčel by. Tady to bohužel ani s lékařskou prohlídkou není daleko. Chodí k nám sem ti, kteří by neprošli ani psychotestem. Nechápu, jak někdo psychicky nezpůsobilý k řízení bude posuzovat vlastní zdraví. – diví se Darije Vrankić, pro kterého je případné zavedení položky o jízdě s povolenými 0,2 promile pro mladé řidiče potenciálním problémem:
– Co to znamená, že jim dáváš příležitost pít? Kde je heslo „když piješ, neřiď“? Ukazuje se, že 2 drinky by se jim teď tolerovaly. A když si dáte dva drinky, víte, že to nezůstane jen u toho. Buď piješ, nebo ne. Ta část mi není vůbec jasná. Nechápu, posledních dvacet let bojujeme proti alkoholu v řízení, prosazujeme mezi mladými 0 promile. A to není vše, ukazuje se, že zrušili všechna omezení pro mladé řidiče, dokonce i maximální výkon motoru – našemu spolubesedníkovi vadí, že by nové předpisy odstranily i omezení řidičských průkazů pro starší řidiče:
– Chápu, že 80letý je v lepší psychofyzické kondici než 20letý řidič, ale pak by měla být provedena lékařská prohlídka, aby se zjistilo, jak je psychicky a fyzicky schopen řídit vozidlo. Vím, že někteří přicházejí se stížnostmi na diskriminaci, ale ze zkušenosti mohu říci, že alespoň v našem městě jsou někteří starší řidiči, kteří nejsou zvyklí na tak hustý provoz, v provozu mnohem nebezpečnější, mají pomalé reakce a projevují nedostatek porozumění ve vesmíru. Někteří nedokážou ani otevřít dveře, udeřit klíčem do zámku a neřídit – podotýká majitel Rally, který se důrazně staví proti návrhu umožnit osmnáctiletým získat oprávnění k řízení nákladních automobilů nebo autobusů s kapacitou až 16 cestujících:
– Vím, že v této profesi je nedostatek pracovních sil, ale myslím, že je to šílené. I když moje autoškola neřeší profesionální kategorie, připadá mi šílené posazovat za volant osmnáctileté. Ještě před zhruba patnácti lety, abyste se vůbec mohli ucházet o autobus, museli jste mít v pracovní knížce dvouletou praxi s řízením kamionu, tato praxe byla podmínkou a věk byl stanoven na 21, 23… pokud nyní je snížena na 18 , s takovým řidičem bych v žádném případě nejezdil jako spolujezdec, měl bych strach, i když sám mám kategorii D dvacet let. Osmnáctiletý řidič ani nepřemýšlí o rizicích řízení nebo o bezpečnosti cestujících – upozorňuje Darije Vrankić, který nicméně z novin podporuje možné uplatnění mobilních řidičských průkazů:
– Platební kartou platíme už dlouho, v chytrých telefonech máme internetové bankovnictví, tak proč nemít i elektronický řidičák, je to tak praktičtější – uzavírá.
Společnost silniční dopravy Vesna Lukić děsí ji představa, že menší osobní autobusy řídí osmnáctiletí:
– To je rozhodně na řidiče příliš mladý, jsou potřeba letité zkušenosti v komerční dopravě. Mému synovi je nyní sedm let, ale v 18 bych ho nenechal řídit 16 členů rodiny, natož 16 cestujících, jejichž bezpečnost závisí na šikovnosti řidiče. Pravda, v Irsku už zavedli autobusy bez řidiče, v tom případě bych byl radši, kdyby mě řídil mladý řidič, ale ne úplně puberťák. Samozřejmě hodně záleží i na tom, kdo za volant usedne, ale neměl by to být začátečník – říká nám Lukić a připomíná nám ne tak dávné pravidlo, podle kterého se nešlo jen tak přesouvat z kategorie do kategorie . Například k tomu, aby vůbec mohl udělat zkoušku na autobus, potřeboval řidič dva roky praxe v řízení kamionu.
– V dnešní době si každý myslí, že umí řídit, takže jakmile dostanou řidičák, chce řídit například pro Uber, což je nebezpečné jak pro ty, kteří právě projeli, tak pro ty, kteří by řídili – uzavírá Vesna Lukić na téma novinky EU v řidičských průkazech, které zahrnují testování kandidátů pro jízdu ve sněhových a kluzkých podmínkách, překonávání mrtvých úhlů, asistenční systémy pro řidiče, bezpečné otevírání dveří vozidel tak, aby neohrožovali ostatní účastníky silničního provozu a podobně.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
slobodnadalmacija.hr