Prozkoumejte dědictví chorvatských motoristických závodů a Kvarnerský okruh





Bohatá historie Kvarneru s motoristickými závody (Foto kredit: slovník Formule 1 – Rijeka)

Chorvatsko má dlouhou tradici motoristických sportů v oblasti Kvarner a bohatou historii, která se s ní pojí. Pohled do historie kvarnerského okruhu.

V roce 1931, kdy byla Opatija známá jako Abbazia a byla součástí Itálie, se na okruhu poprvé konaly místní automobilové závody. Střídavě byl známý jako „Circuito di Abbazia“ (Opatijský okruh).

Uspořádání okruhu bylo srovnatelné s tratí Velké ceny Monaka, ale bylo rychlejší a delší na 6 kilometrů. Závodní trať představovala pro závodníky působivou výzvu, začínala na nábřeží a vinula se do strmého kopce se skalní stěnou na jedné straně a strmým srázem do moře, chráněným kamennou zdí.

Toto místo poprvé získalo mezinárodní význam, když v roce 1939 hostilo Velkou cenu Jadranu, kterou vyhrál Luigi Villoresi na Maserati 4CL.

Startovní rošt CIRCUIT OF CARNARO – závod 9. ČERVENCE 1939 – Luigi Gigi Villoresi na startovním roštu se svým Maserati 4CL (Foto kredit: Slovník Formule 1 – Rijeka)

Tato oblast se po druhé světové válce stala součástí Jugoslávie. Závodění bylo obnoveno po válce s místními motocyklovými závody, které se na okruhu konaly v roce 1946. Následující rok se na okruhu konalo kolo jugoslávského národního mistrovství motocyklů. V roce 1950 se automobilové závody vrátily také se závody sportovních vozů v letech 1950 až 1959, závody Formule Junior v letech 1960, 1961 a 1963 a závody Formule 3 v letech 1964 až 1968.

V roce 1961 tvořil závod 50ccm páté kolo mistrovství Evropy FIM, vyhrál německý jezdec Hans-Georg Anscheidt na Kreidleru. V letech 1969 až 1977 se zde konala Velká cena Jugoslávie jako součást mistrovství světa motocyklových závodů Grand Prix.

Navzdory scénickému nastavení okruhu to byla nebezpečná závodní dráha kvůli vysokým rychlostem na úzkých silnicích a četným nepohyblivým překážkám u silnice, jako jsou stromy, kamenné zdi, kandelábry, elektrické sloupy, náspy, domy a Jaderské moře. V tomto ohledu si okruh získal podobnou pověst jako okruh Isle of Man TT. Bezpečnostní situace se pro auta stala neudržitelnou a posledním automobilovým závodem pořádaným na okruhu byl v roce 1968 Formule 3 Gran Premio Adriatico, který vyhrál Manfred Mohr na voze Tecno 68. Navzdory rizikům se motocyklové závody pořádaly i nadále.

Start závodu ve vesnici Matulji nedaleko Rijeky. Závod se jmenoval Abbazia – Monte Maggiore (Opatija – závod Mountain Učka), 22. září 1929 (Foto kredit: Slovník Formule 1 – Rijeka)

Během motocyklové závodní sezóny v roce 1973, po smrti Jarna Saarinena a Renza Pasoliniho na Grand Prix národů, několik závodních týmů včetně Yamahy, Harley Davidson a MV Agusta bojkotovalo Velkou cenu Jugoslávie kvůli nebezpečným podmínkám na trati. Ostatní jezdci se rozhodli soutěžit, ale s menším než jejich plným úsilím. V roce 1974 britský jezdec Billie Nelson narazil do davu během závodu třídy 250 ccm a zranil několik diváků. Zemřel později v noci v nemocnici.

Poslední dny v místě konání

Promotéři Grand Prix Jugoslávie dostali od FIM před závodem Velké ceny Jugoslávie v roce 1977 ultimátum, že pokud nezlepší bezpečnost okruhu, bude závod zrušen. Tato událost byla katastrofou, protože italský jezdec Giovanni Ziggiotto havaroval během tréninku na závod třídy 250 ccm, když se jeho motocyklu zadřel motor a zezadu ho zasáhl Per-Edward Carlson.

Zemřel o čtyři dny později v nemocnici. Během závodu 50 ccm Ulrich Graf havaroval, když jeho motorka propíchla zadní pneumatiku a byl vržen do skalní stěny. Utrpěl vážná poranění hlavy a později v nemocnici zemřel. Tragédie vytlačila dějiště z harmonogramu Grand Prix a Grand Prix Jugoslávie byla na sezónu 1978 přesunuta na okruh v Rijece.

V roce 1978 byla Nová dráha postavena za pouhých 15 měsíců díky použití armády a vězňů na Grobniku, sportovním letišti 10 km severně od Rijeky. Právě na Grobnik Track se nyní koná závod GP Jugoslávie.

V roce 1981 byl zabit Michel Rougerie (Francie). Spadl ve druhém kole závodu třídy 350, v tuto chvíli je na 10. místě. Zvedl se ze země a když se jeho týmový kolega z týmu Pernod-Yamaha Roger Sibille snažil odejít z trati, nedokázal se vyhnout a v plné rychlosti do něj narazil. Rougerie byl zasažen do hrudníku a okamžitě zemřel.

V roce 1983 byl Rolf Rüttimann zabit během závodu 125cc. Během 23. kola závodu do 125 cm3 konaného 12. června narazil v rychlosti asi 160 km/h do svodidel v levé zatáčce před boxy.

V okamžiku nehody běžel na posledních pozicích: jeho motocykl ho přejel, narazil hlavou pod zábradlí a byl okamžitě převezen do nemocnice v Rijece. O několik dní později zemřel.

V roce 1990 Němec Reinhold Roth utrpěl těžká zranění při závodní nehodě v červnu 1990 a odstoupil ze soutěže. Při souboji s Àlexem Crivillé v závodě Grand Prix Jugoslávie 250 cm3 Roth narazil do zad amatérského jezdce Randyho Milnera, který jel velmi pomalým tempem v domnění, že závod bude kvůli dešti označen červenou vlajkou. .

Roth byl několik minut bez kyslíkové podpory poté, co utrpěl masivní poranění hlavy, ze kterého se nikdy nevzpamatoval. Milner byl také vážně zraněn.

Eros Manferdini byl zabit během kola mistrovství Evropy motocyklů třídy 250 cm3, které se konalo v Rijece dne 27. května 1990. Krátce po startu závodu narazil finský jezdec Päiväläinen v první zatáčce do balíků slámy poblíž okraje trati a poslal balíky se dostaly do cesty ostatním konkurentům a způsobily mnohonásobné nahromadění. Manferdini spadl a zemřel na místě činu, zasáhl ho Reinhold Roth, šest dalších jezdců bylo při nehodě těžce zraněno, kola a balíky slámy začaly hořet.

Série esejů, kde Ulrich Graf havaroval poté, co jeho Kreidler utrpěl defekt zadní pneumatiky při jízdě rychlostí asi 130 km/h, v pátém kole Velké ceny Jugoslávie 50 cm3 (Foto kredit: slovník Formule 1 – Rijeka)

V roce 1991 V květnu je politická situace v Jugoslávii vysoce kritická. Závod Evropského poháru v Opatiji se uskutečnil, ale červnový závod GP Jugoslávie byl zrušen a nahrazen Španělskem.

Okruh v Grobniku v současnosti s radostí připomíná, že trať je denně využívána pro tréninkové tréninky, testování, různé akce a ukázky.

Závodiště Grobnik položilo na závodní dráhu nový asfalt. 5200 tun hmoty pokrývalo 55 000 čtverečních stop trati. Celkem je zde 2500 metrů nových obrubníků, podle traťových norem se vyměňují svodidla, rozšiřují a narovnávají zóny.

Při prvních jízdách na nové trati je výsledek 01:28,618 nejlepším důkazem toho, že byla odvedena skvělá práce.

Podívejte se na působivé video z okruhu Grobnik níže.





Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com

croatiaweek.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *