- podle chorvatského týdne
-
v
Zprávy
ZÁHŘEB, 13. září (Hina) – Zázrak technologie a symbol jednoty byla slova použitá k popisu druhého tubusu tunelu Učka, který byl otevřen v pátek večer na ceremonii, které se zúčastnili premiér Andrej Plenković, ministr dopravy Oleg Butković, generální ředitel Bina Istra Dario Silić a představitelé Istrie. a župy Přímořsko-gorskij Kotar.
PM Plenković na slavnostním ceremoniálu připomněl zasedání vlády ze dne 13. září 2018, které se konalo v Pule, na kterém bylo přijato politické rozhodnutí vybudovat istrijskou dálnici Y jako dvouproudovou silnici a napojit ji na mimoúrovňovou křižovatku Matulji, s tím, že tento projekt byl pouze jedním. velkých infrastrukturních projektů, které vláda právě realizovala.
„Starý tubus tunelu bude zrekonstruován do začátku příští turistické sezóny ao rok později bude most Mirna a viadukt Limska Draga dokončen jako dvouproudový a také dálniční úsek do Matulji,“ řekl Plenković.
„Projekt je pouze částí velkých infrastrukturních projektů, které realizujeme v této fázi vyspělosti, demokracie a rozvoje Chorvatska, přičemž rychlost tohoto rozvoje je cítit po celé zemi,“ řekl Plenković.
Ministr moře, dopravy a infrastruktury Oleg Butković poděkoval pracovníkům, projektantům a dodavatelům zapojeným do projektu.
„Takových okamžiků je v životě člověka málo… jeden z nich se určitě stal před dvěma lety, když jsme stavěli… Pelješac most, a tím druhým je otevření druhého tubusu tunelu Učka, jednoho z největší infrastrukturní projekty v poslední době,“ uvedl mimo jiné ministr.
Ředitel Bina Istra Dario Silić o tom, proč byl v září otevřen druhý tubus tunelu Učka, připomněl, že v září 1995 byla podepsána předběžná koncesní smlouva na projekt, v září 2023 byl nový tubus vyvrtán a v září 1947 byla Istrie spojil s Chorvatskem.
„Tento projekt není jen zázrakem technologie, je to symbol jednoty a vize, výsledek vytrvalé práce, odhodlání a spolupráce mezi mnoha jednotlivci a institucemi v Chorvatsku. Výstavba druhé tunelové trouby zvýší úroveň bezpečnosti a učiní tunel Učka v souladu se směrnicí EU z roku 2004 o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely,“ řekl Silić.
Nový tubus tunelu Učka je dlouhý 5,6 km a má 24 příčných průchodů (12 pro pěší a 12 pro vozidla), což znamená jeho celkovou délku 6,5 km, nejdelší v Chorvatsku.
„Jednou z největších výzev tohoto projektu bylo dokončení prací v termínu, kdy je stávající tubus zprovozněn. Proto tento tunel symbolizuje vítězství nad výzvami a je důkazem toho, že když budeme spolupracovat, můžeme dosáhnout úžasných věcí,“ řekl Silić.
Práce na druhém tubusu tunelu Učka začaly před necelými čtyřmi lety a projekt stál více než 200 milionů eur, které koncesionář Bina Istra financoval z úvěru. Druhý tubus je dlouhý 5,63 kilometrů a je delší než první tubus, který je dlouhý 5,06 kilometrů. Na konci tunelu směrem na Istrii je druhý tubus vzdálen 100 metrů od starého tubusu, zatímco na druhém konci, směrem do oblasti Kvarner, jsou tubusy od sebe vzdáleny 25 metrů. Ve střední části tunelu je největší vzdálenost mezi oběma tubusy 50 metrů.
Po otevření druhého tubusu budou oba tubusy tunelu zprovozněny po dobu deseti dnů, poté bude starý tubus uzavřen kvůli rekonstrukci.
Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com