Ukrajina se rychle připravuje na příchod stíhaček F-16 Fighting Falcon v nadcházejících měsících, ale začlenění tohoto jednomotorového nadzvukového stíhacího letounu do její flotily bude vyžadovat mnohem více než pilotní výcvik.
Norsko, Dánsko, Nizozemsko a Belgie nabízejí více než 60 F-16, přičemž zároveň mnohonárodní koalice v současnosti trénuje piloty a posádky. Letadla jsou odpovědí na prosby Kyjeva, aby jim spojenci pomohli vyrovnat překážky proti ruskému letectvu na nebi nad Ukrajinou.
Ale dostat ty stíhačky do vzduchu bude velmi obtížná výzva. Základny, kde se budou nacházet, budou hlavními cíli ruských útoků, samotná letadla budou bedlivě sledována ruskými systémy protivzdušné obrany, jejich oprava a údržba bude velkou výzvou a i použití nepřizpůsobených ranvejí by mohlo tyto citlivé letadla – píše Ranní noviny.
Tom Richter, bývalý pilot americké námořní pěchoty, který létal na F-16 v Národní gardě, říká, že letadlo je „citlivé zvíře“ ve srovnání s MiGy a Suchojem ze sovětské éry, na které jsou Ukrajinci zvyklí létat a udržovat je.
„Pokud jste někdy šli kolem airshow a položili ruce na MiG-29 a pak přistoupili a položili ruce na F-16, už zvenku jste cítili, jak moc je to technologicky vyspělý stroj. F-16 je. Je to primadona, velmi citlivá a náročná na údržbu,“ řekl Richter, který jako pilot F-16 vystupoval pod krycím jménem T-Bone. Sovětská letadla jsou na druhou stranu drsnější a ‚surová‘ a mohou vzlétnout ze špatně udržovaných letišť a vyžadují méně údržby.
Důraz na údržbu ranveje
V jiné situaci, než v jaké je nyní, by Ukrajina vybudovala moderní základny a přistávací dráhy pro letadla, ale to není za války možné. „Sokoli opravdu potřebují nějakou adaptaci, a to je příprava drah, protože podvozek je citlivější, kola jsou malá, větrací otvory jsou nízko na trupu, může hrozit nebezpečí pádu různých předmětů. Ale všechny to lze vyřešit,“ řekl pro Politico Yuriy Ikhnat, mluvčí ukrajinského letectva.
To bude ještě větší výzva, protože týmy budou vyslány na opravu děr a prasklin na ranvejích blíže k frontové linii, aby se zabránilo vytváření zjevných cílů jen z několika dobře udržovaných míst, vysvětluje Justin Bronk z londýnského think-tanku Royal United Services Institute. (RUSI).. „Pro začátek budou muset být dráhy a trasy pro taxi na více místech plynulé a neustále kontrolovány na úlomky, vzhledem k tomu, jak zranitelné jsou jednomotorové F-16 vůči pozemnímu odpadu ve srovnání s MiGy-29,“ dodává.
To je razantní změna oproti stíhačkám, na kterých Ukrajinci v současnosti létají. Na začátku roku 2022, těsně před ruskou invazí, měla Ukrajina 71 exemplářů stíhaček Su-27 a MiG-29, 14 bombardérů Su-24M a 31 podzvukových Su-25, uvádí výroční zpráva o vojenské bilanci Mezinárodního institutu pro Studie strategických studií (IISS). Zpráva pro rok 2024 uvádí, že Ukrajina má 78 bojeschopných letadel, zatímco Rusko dokonce 1169.
Od začátku invaze dodaly Slovensko a Polsko do Kyjeva asi 33 stíhaček MiG-29, z nichž mnohé byly modernizovány o avioniku a zbraně, aby splňovaly standardy NATO. Na druhou stranu letouny F-16, které slouží západním vzdušným silám již 45 let, výrazně posílí ukrajinské letectvo a poskytnou mu mnohem silnější schopnosti proti ruskému agresorovi.
„F-16 výrazně zlepší efektivitu našeho letectví. Pilot bude schopen ovládat rakety ze vzduchu, určovat cíl. Může přijímat zpravodajské informace v reálném čase v bojovém prostředí a přijímat vhodná rozhodnutí při zasahování cílů. V navíc bude možné použít vzduchové střely vzduch-vzduch, které mohou letět až 180 kilometrů,“ upozorňuje Ihnat. A to se ukáže jako klíčové na bojištích, kde jsou ukrajinští vojáci terčem ruských klouzavých bomb a raket vzduch-vzduch.
První letouny F-16 by měly na Ukrajinu dorazit do léta, jak oznámilo dánské ministerstvo obrany. „Je obtížné stanovit pevný harmonogram pro darování stíhaček F-16, protože existuje několik podmínek, které musí být splněny, aby Ukrajina mohla darovaný letoun používat,“ uvedl ministr obrany Troels Lund Poulsen. berouc na vědomí úpravu, kterou je třeba provést před vzletem letadel z ukrajinských drah.
Kyjev je považuje za snadno udržovatelné
Je zde každodenní potřeba zajistit, aby vše od sad nářadí po náhradní díly a soupravy bylo na místě, spolu s vybavením pro bezpečnou manipulaci s hydrazinem, vysoce hořlavou kapalinou používanou k napájení nouzového záložního systému F-16.
Zatímco ukrajinští piloti a posádky procházejí letovým a údržbovým výcvikem, je téměř jisté, že budou muset být přítomni i vysoce specializovaní západní odborníci, kteří na celou věc dohlédnou, podotýká Bronk. Ukrajinské síly se musí naučit opravovat, udržovat a skrývat Falcony před ruskými radary, špiony a satelity. „Naši technici a letečtí inženýři jsou v současné době také školeni na Západě spolu s našimi piloty. Jsou základnou našeho pozemního personálu,“ říká Ihnat.
Ihnat také reagoval na komentáře, že F-16 jsou citlivější, modernější a automatizovanější než MiGy. „Je to jako designové letadlo. Stačí vyndat jeden rozbitý prvek a poslat ho na opravu,“ řekl. „Je to nejrozšířenější stíhačka na světě. Za prvé se snadno udržuje. Zadruhé dokáže plnit úkoly, které Ukrajina v této fázi války potřebuje.“
Tvrdí to i ti, kteří se právě na těchto letounech cvičí. Nedávno zveřejnila iniciativa United 24 Initiative ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského (platforma ukrajinské vlády spuštěná 5. května 2022 s cílem získat peníze pro Ukrajinu v rusko-ukrajinské válce) video, na kterém ukrajinský piloti a ženisté dokončují výcvik v Dánsku.
„Ze začátku, když jsme se se systémem poprvé seznamovali, se nám zdálo nepochopitelné a nereálné začlenit ho do ukrajinské reality. Ale teď chápu, že to výrazně zjednodušuje práci, šetří čas a stojí za to jít dál. Pokud chceme rozvíjet jako země, jako letectvo,“ řekl ukrajinský technik identifikovaný jako Ihor.
Piloti na nich naopak dychtivě létají. „Je to opravdu super zábavné letadlo na létání. F-16 je obratnější. Zdá se, že chce, abyste s ním létali agresivněji,“ uzavřel ukrajinský pilot s kódovým označením Moonfish – píše Ranní noviny.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
slobodnadalmacija.hr