- podle chorvatského týdne
-
v
Zprávy
Nové elektrodieselové motorové vlaky nahradí naklápěcí vlaky, které jezdí mezi Splitem a Záhřebem od roku 2004 poté, co byla začátkem tohoto týdne podepsána smlouva mezi Končar – Electric Vehicles a HŽ Osobní doprava.
Željko Ukićgenerální ředitel HŽ Osobní doprava, a Josip Ninićgenerální ředitel společnosti Končar – Electric Vehicles sdílel další podrobnosti o těchto vlacích, jejich zahájení provozu a plány na zlepšení železničního systému na HRT „Studio 4“.
Dodávku prvního vlaku očekáváme 24 měsíců po podpisu smlouvy, to znamená kolem července 2026. Poté bude každý měsíc přistaven jeden vlak. Do konce roku 2026 budeme mít všech šest vlaků, kompletně obnovený vozový park, nové vysoce pohodlné, moderní vlaky pro cestování na dlouhé vzdálenosti, řekl Željko Ukić. Vlaky spojí Split a Záhřeb.
Umožníme více denních odjezdů, a to jak ze Splitu, tak ze Záhřebu. To bude samozřejmě záležet na kapacitě trati. Zkvalitníme dopravu oproti vlakům, které máme v současnosti, dodal Ukić.
Josip Ninić z Končaru prozradil, že jde o vlaky, které kombinují elektromotorický pohon a dieselelektrický pohon.
– Jedná se o hybridní nebo bimodální vlaky, o kterých jsme dospěli k závěru, že by byly optimálním řešením pro složitou a náročnou trasu mezi Splitem a Záhřebem.
Většina této trasy má charakter horské trati, takže vlak bude až do Oštarije fungovat jako elektrický motorový vlak a z Oštarije do Splitu jako dieselelektrický vlak. Maximálně tak využijeme elektrifikovanou část sítě a pro hornatý náročný úsek použijeme dieselové motory.
Zdůraznil, že cestující si užijí vysoký komfort.
– Jedná se o dálkový vlak s vysoce pohodlnými sedadly, občerstvením, automaty s různými produkty, větším prostorem pro kola, klimatizací, Wi-Fi službou. Naší největší výzvou je vždy zajistit bezpečnost, aktivní i pasivní, a mít dostatek výkonu na zvládnutí náročného úseku, řekl Ninić.
Na nové vlaky je potřeba připravit železniční infrastrukturu.
HŽ Infrastructure intenzivně pracuje na železniční infrastruktuře. Úsek směrem na Split se obnovuje a připravuje. Kolegové z Infrastructure oznámili, že tento úsek bude připraven s jízdním řádem 2027.
– Doba jízdy na tomto úseku se výrazně zkrátí. Cílem pro rok 2027 je zavedení nové linky mezi Záhřebem a Splitem s co největším počtem odjezdů denně. Původně jsme plánovali čtyři odlety ze Splitu a čtyři ze Záhřebu. To pozdvihne železniční obsluhu na vyšší úroveň, uvedl Ukić.
Zdůraznil, že cílem je přivést cestující zpět na železnici různými nabídkami a výhodami souvisejícími s cestováním vlakem.
Přihlaste se k odběru newsletteru Chorvatského týdne
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com