ZÁHŘEB – Chorvatská pošta vydá příležitostnou poštovní známku věnovanou rijecké elektrické tramvaji, která se 22. ledna vydala na svou první cestu Rijekou před 125 lety.
Autorkou bloku vytištěného v nákladu 20 000 výtisků je Ariana Noršić ze Samoboru a nominální hodnota bloku je 2,60 eur. Spolu s blokem Chorvatská pošta vytiskla 700 obálek prvního dne (FDC) a 50 kopií pamětních obálek.
Jan Mark Novalija, který má bakalářský titul v oboru ekonomie a specializuje se na konzervaci a restaurování kovů, prozrazuje o historii tramvají v Rijece následující.
Ve druhé polovině 19. století Rijeka stále více nabývala rysů významného přístavu a průmyslového centra. V roce 1873 nová železniční trať ze Záhřebu signalizovala „zlatý věk“, který trval až do vypuknutí první světové války.
Rychlá urbanizace podél pobřeží se snažila propojit okrajové čtvrti s centrem města pomocí kočárů a omnibusů.
I přes tyto snahy však magistrát stále častěji uvažoval o zavedení tramvají jako moderní alternativy. Nakonec se 7. listopadu 1899 osm tramvajových vozů vydalo na zahajovací cestu po čtyřkilometrové trati z Fiumary do továrny na torpéda.
Cena jízdenky byla 10 vojáků a tramvaj fungovala od 7 do 22 hodin
Pracovní podmínky pro řidiče a průvodčí byly v prvních letech náročné a často unavení jedinci obsluhovali tramvaje ve směnách trvajících až 15 hodin, což vedlo k nehodám. Za první světové války fungovala tramvaj ve finanční nejistotě, ale v poválečném optimismu došlo k urychleným investicím do její obnovy. Navzdory tomu Rijeka zavedla od roku 1930 více autobusových linek a do roku 1935 se začalo uvažovat o nahrazení tramvají trolejbusy.
Na začátku druhé světové války se kvůli potřebám vojenského průmyslu zvýšil počet cestujících a tramvaj byla po většinu válečných let jedinou hromadnou dopravou ve městě. Kvůli zanedbanosti tramvají a kolejí byla tramvaj na konci války ve špatném stavu.
Několik náhradních vozů bylo přivezeno ze Záhřebu a nové koleje byly objednány z Vídně, ale kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků nebyly nikdy instalovány. Tramvaj byla nakonec posouzena jako finančně sporná a nerentabilní, což vedlo k její poslední jízdě v červnu 1952 poté, co 54 let věrně sloužila občanům Rijeky.
Autorem nebo překladatelem tohoto článku je: Redaktor Karel Smolík
Zdrojem fotografií v tomto příspěvku je: pixabay.com, freepik.com nebo pexels.com
croatiaweek.com